Zápisník plný teček vytvořený speciálně pro Bullet Journaling. To je MINIMEE, jehož autorkou je Ali Hořínová. Chyběl ji na trhu zápisník s kvalitním papírem, a tak si vytvořila vlastní. Tato olomoucká značka ale netvoří jen zápisníky. Patří k ní i samolepky, psací potřeby a pouzdra. Jaký je příběh MINIMEE a kolik to dá práce prozradila Ali v rozhovoru.

Kdy vzniklo MINIMEE?

Oficiální rok založení je březen 2020, to vznikla značka fyzicky. Myšlenka se ale táhla už rok zpátky, akorát se ladilo logo, výrobní proces a tyhle věci.

Co má MINIMEE oproti jiným zápisníkům? Co je to, co jsi potřebovala vytvořit?

Potřebovala jsem vytvořit zápisník s dobrým papírem. S lepším, než se vyskytují na trhu. Chtěla jsem vytvořit něco jedinečného, třeba zlatý, který máme. Důležitá pro mě byla i originalita a příjemný pocit na omak, aby to bylo jemný.

Jak si vymyslela název?

V mým překladu je to moje malé já. Zápisník pobírá část našeho života. Když se tomu člověk opravdu věnuje, tak tam dává pracovní věci, osobní věci, prostě vše ze života. Odráží se v tom, co člověk prožívá, plánuje, vymýšlí, jaké má nápady a přání. Přidat druhé e na konec mě jen tak napadlo a líbilo se mi to.

Proč dvě velikosti a proč konkrétně A5 a A6?

Dvě velikosti jsou na základě poptávky. Některé dámy mají malé kabelky, a tam se A5 nevleze, proto formát A6. A A5 je takový standardní. Volila jsem velikost i počet stran tak, ať se to vleze do různých kabelek, batůžků a nepronese se tolik.

Zmínila jsi kabelky, tvoří i muži?

Jo, tvoří, ale pomálu. Oni se za to asi stydí. (smích) Chlapi obecně asi používají spíše standardní diáře, ale když se koukneš dovnitř, tak tam mají svůj systém a náznak BuJo. Jednou na veletrhu za mnou přišel pán a říká - jé vy tady máte bullet journal. Já samozřejmě úplně nadšená. První člověk, ještě chlap a ví, co to je. (smích) Začal mi ukazovat svůj Instagram, jak si tvoří cestovatelské deníky a plánuje. Úplně jsem na to hleděla.

Jak vypadá tvoření obálky a vybírání barev?

Barvy vybírám podle vzorníku. Vybrala jsem si co nejpestřejší paletu barev, ať si mohou vybrat milovníci jakékoli barvy. Je to na každé roční období. Někdo v MINIMEE tvoří půl roku, někdo jen tři měsíce. Záleží, co všechno si tam píše. Ne všichni si například v prosinci vyberou žlutý. Složitější design než jednu barvu tvořím v grafických programech.

Jak dlouho trvá vymyslet a vytvořit samolepky?

Ze začátku jsem vybírala téma samolepek čistě pro svoji potřebu. Úplně první byly růže, posléze jsem tvořila další květiny. Pak jsem si říkala, že ne všichni píšou jako já a hodily by se jim dny třeba. Pak přišly barevné rámečky. Pak jsem na instagramu viděla zápisník, kde bylo víno nebo kabelka, a tak vznikla Lady. Šlo to postupně, byl to můj proces. Tvorba jednoho aršíku trvá v rozmezí hodinu až dvě.  

Jaký produkt ti dal zatím nejvíce zabrat?

Asi pouzdra, než se doladila výroba. To bylo náročný. Vybrat materiál, správné rozměry, různé podšívky a vyřešit logo. Tohle bylo nejsložitější na přípravu a výrobu.

Kde bereš inspiraci na tvoření plánovačů a přehledů?

Inspirace je daná tím, že sleduju hodně účtů na sociálních sítích, které se tomu věnují. Sbírá se to v hlavě, ale ve výsledku si to stejně nějakým způsobem udělám podle sebe. Z nějaké přehledu mě například zaujme jedem prvek a tím se inspiruju. Pak si to skládám dohromady. Občas se mi stane, že vím přesně, jak ten přehled chci, aby vypadal. Mám totiž fotografickou paměť, dokážu si ty věci poskládat v hlavě a pak to jen přenesu na papír. Někdy ale sednu k plánování a jedu spontánně. Většinou je to chaotické, ale ve výsledku to vypadá dobře. Za tu dobu, co tvořím, už jsem si vytvořila svůj základ a vím, co tam potřebuju, to pak obohacuju. 

Vyhráváš si s balením objednávek. Proč je pro tebe důležité, aby balíček hezky vypadal?

Je to moje značka a já tímto způsobem děkuju zákazníkovi, že důvěru svěřil mým produktům. Takže je to vizuální poděkování. A snažím se hodně dbát na kvalitu, ať je to funkční, praktické, zároveň cenově dostupné a ať z toho mají lidi radost. Tento způsob balení dělá radost i mi a já ji chci předávat dál. Věřím, že zákazníci mají prvotní dojem z balíku prostě jiný než obvykle.